Το 1ο υβριδικό σκάφος (πλοηγίδα) στον κόσμο στο Λονδίνο

έχει ξεκινήσει τις τελικές δοκιμές του και σύντομα θα είναι έτοιμο να παραδοθεί, ώστε εργαστεί σε μία από τις πιο δύσκολες πλωτές οδούς του κόσμου – τον ποταμό Τάμεση από το Gravesend έως το Tower Bridge.

Μία από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει μια πλοηγίδα -και ο καπετάνιος της, είναι η ανάγκη να επιταχύνει άμεσα και να πραγματοποιήσει  ελιγμούς, ενώ ξοδεύει το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου της απλώς περιπλανώμενη κατευθύνοντας τα μεγαλύτερα, αργά φορτηγά πλοία. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στον Τάμεση, με τα παλιρροϊκά νερά του και το κάθε είδους σκάφος που κινείται σε αυτά, από τα τεράστια φορτηγά, μέχρι τα ιδιωτικά σπορ σκάφη.

Έτσι, η ανάγκη αυτό να αλλάξει γρήγορα, καθιστά το υβριδικό/ηλεκτρικό και ντιζελοκίνητο σύστημα ως την ιδανική λύση, ενώ παράλληλα καθιστούν τις πλοηγίδες, περιβαλλοντικά και οικονομικά πιο ελκυστικά. Από την άλλη πλευρά, το πρόσθετο βάρος ενός επιπλέον κινητήρα και κυριότερα του πακέτου των μπαταριών, μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα ευελιξίας και άλλα εμπόδια σχεδιασμού.

Βρίσκοντας την ισορροπία μεταξύ ευκινησίας και βάρους

Η Λιμενική Αρχή του Λονδίνου (PLA) έδωσε στην Goodchild Marine την πρόκληση να επιτύχει τη σωστή ισορροπία. Η Goodchild προμηθεύει μερικές από τι υπάρχοντες πλοηγίδες (pilot cutters) με κινητήρα ντίζελ – τις ORC 136 – και είναι γνωστή ως μία καινοτόμος βιομηχανία.

Σε ένα video του PLA, ο κ. Goodchild εξηγεί ότι ο σχεδιασμός του σκάφους και της καρίνας του, μεγιστοποιεί την αποδοτικότητα του ηλεκτρικού και υβριδικού συστήματος, επειδή απομακρύνει τους εγγενείς περιορισμούς της αντίστασης ενός σχεδίου εκτοπίσματος.

Όπως σημειώθηκε παραπάνω, το πραγματικό τέχνασμα ήταν να τοποθετηθεί το επιπλέον βάρος στο κύτος – η μπαταρία ιόντων λιθίου η οποία φτάνει τους 3 τόνους – διατηρώντας παράλληλα την καλύτερη ίσαλο γραμμή και τη σωστότερο trim. Τα καλύτερα και πιο ελαφριά υλικά χρησιμοποιήθηκαν όχι μόνο για το κύτος αλλά και για εσωτερικές κατασκευές και εξαρτήματα.

Το πρώτο από τα υβριδικά ORCs μπήκε στο νερό στις 3 Μαΐου και τώρα βρίσκεται υπό δοκιμή. Ο Peter Steen, διευθυντής θαλάσσιων επιχειρήσεων για το PLA, δήλωσε ότι ένα από τα πράγματα που πρέπει να δοκιμαστούν είναι οι δυνατότητες φόρτισης, ιδιαίτερα η ταχύτητα.

Το πρώτο υβριδικό πιλοτικό σκάφος του κόσμου πήγε στο νερό στις 3 Μαΐου 2019

Ο τρόπος λειτουργίας ενός υβριδικού συστήματος plug-in είναι ότι διαθέτει κινητήρα ντίζελ και ηλεκτροκινητήρα. Σε αυτή την περίπτωση το παράλληλο σύστημα παρέχεται από την Transfluid και συνδυάζει έναν κινητήρα Yanmar των 400 HP με τέσσερις ηλεκτροκινητήρες 75kw (δύο ανά άξονα) και μια μπαταρία ιόντων λιθίου. Η μπαταρία μπορεί να φορτιστεί από την ακτή (ως εκ τούτου ‘plug-in’ υβριδικό), αλλά επιπλέον το κιβώτιο ταχυτήτων έχει ρυθμιστεί έτσι ώστε όταν ο ντίζελ εμπλέκεται στο άξονα κίνησης, να φορτίζει παράλληλα την μπαταρία.

Σύμφωνα με τον Goodchild, οι υπολογισμοί και οι προβολές, δείχνουν ότι το σκάφος θα πρέπει να μπορεί να κινείται ως ηλεκτρικό στο 90% του χρόνου λειτουργίας του. Ο Peter Steen είπε: «Είμαστε αρκετά σίγουροι ότι εάν συνδεθεί για αρκετή ώρα, θα μπορεί να κινείται μόνο με τις μπαταρίες».

Τα σκάφη εργασίας και άλλα εμπορικά πλοία, είναι ένα πεδίο, όπου η μετάβαση από ορυκτά καύσιμα σε ηλεκτρική ή υβριδική πρόωση είναι μια αρκετά εύκολη απόφαση. Πολλοί λιμένες έχουν υιοθετήσει στρατηγικές για καθαρότερη ατμόσφαιρα, παρόμοιες με εκείνες του PLA που περιγράφονται λεπτομερώς στην έκθεση του 2018 και λόγω του αριθμού των ωρών που λειτουργούν τα σκάφη και των καυσίμων που απαιτούνται για την εκτέλεση των εργασιών τους, η από οικονομικής άποψης απόσβεση για την μετάβαση στην ηλεκτρική ενέργεια είναι πολύ πιο γρήγορη από ότι στα σκάφη αναψυχής.