Πλήρως ηλεκτρικό σκάφος εργασιών δείχνει το μέλλον της ιχθυοκαλλιέργειας
Το «Astrid Helene» είναι ένα πλήρως ηλεκτρικό αλιευτικό σκάφος σολομού, που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από την Grovfjord Mekaniske Verksted της Νορβηγίας.
Ιδιοκτήτης / διαχειριστής η Northern Lights Salmon σώζει τον πλανήτη από έως και 90t CO2 και 900kg σωματιδίων NOx ετησίως – τη μέση εκπομπή ενός σκάφους εργασίας σε ιχθυοτροφείο με ντίζελ.
Δεν υπάρχουν πλέον καυσαέρια στο σκάφος. Για το πλήρωμα, οι καπνοί θα μπορούσαν να είναι αρκετά ενοχλητικοί – ειδικά αν ο άνεμος φυσούσε στην κατεύθυνσή τους. Τώρα, υπάρχει καθαρός αέρας.
Πλήρως ηλεκτρικά σκάφη εργασίας όπως η Astrid Helene θα διαδραματίσουν βασικό ρόλο στο μέλλον του κλάδου: «Τα ηλεκτρικά σκάφη εργασίας είναι ιδανικά για την ιχθυοκαλλιέργεια. Η έλλειψη θορύβου από τον κινητήρα, δεν είναι μόνο ένα πλεονέκτημα για το πλήρωμα, αλλά και για τον σολομό. Μειώνει ουσιαστικά τα επίπεδα στρες στα ψάρια. Και τα περιβαλλοντικά οφέλη είναι προφανή. Αυτό είναι το κλειδί για εμάς. Στόχος μας ήταν πάντα να κάνουμε την επιχείρησή μας όσο το δυνατόν πιο πράσινη», εξήγησε ο Søren Balteskard, πρόεδρος της Northern Lights Salmon.
Τα μειονεκτήματα; Σύμφωνα με τον Søren Balteskard, δεν υπάρχουν πραγματικά. Τα ηλεκτρικά σκάφη είναι εύκολο να κινούνται και να μεταβαίνουν από μηδενική έως πλήρη ταχύτητα εξαιρετικά γρήγορα. Και η τυπική ανησυχία σχετικά με την έλλειψη δυνατοτήτων φόρτισης κατά τη διάρκεια μεγάλων αποστάσεων ιστιοπλοΐας, δεν αποτελεί πρόβλημα, καθώς οι ιχθυοκαλλιέργειες βρίσκονται κοντά στην ακτή.
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΝΥΣΗΧΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΜΒΕΛΙΑ
“Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την Astrid Helene για μια ολόκληρη εργάσιμη μέρα και να εξακολουθεί να έχει περίπου 45% ενέργειας στις μπαταρίες της όταν επιστρέψουμε στο λιμάνι. Η φόρτιση είναι επίσης εύκολη. Απλά το συνδέουμε στο δίκτυο για μια νύχτα. Και το επόμενο πρωί, είναι πλήρως φορτισμένο -με ελάχιστο κόστος από το τι κοστίζει για να γεμίσει η δεξαμενή σε ένα από τα πετρελαιοκίνητα σκάφη μας.”
Η Grovfjord Mekaniske Verksted, η οποία σχεδίασε και κατασκευάστηκε το Astrid Helene , είναι ο κορυφαίος κατασκευαστής για αλουμινένια σκάφη εργασίας. Η εταιρεία έχει παραδώσει πάνω από 115 σκάφη στη βιομηχανία ιχθυοκαλλιέργειας τα τελευταία 15 χρόνια. Η Astrid Helene είναι το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό. Κι άλλα όμως σύντομα θα ακολουθήσουν. Η εταιρεία έχει ήδη παραγγείλει ακόμα 5 σκάφη.
Το καταμαράν είναι πολύ αποτελεσματικό και χρειάζεται μόνο λίγα κιλοβάτ για να γλιστρήσει μέσα στο νερό και να φτάσει ταχύτητες μέχρι 6-7 κόμβους. Η ζήτηση ενέργειας αυξάνεται εκθετικά σε ταχύτητες άνω των 10 κόμβων. Κατά συνέπεια, η εμβέλεια του σκάφους εξαρτάται από την ταχύτητα, τον άνεμο και τα ρεύματα, και το προηγμένο σύστημα EMS δίνει στον χειριστή της βάρκας μια καλή εικόνα αυτών των παραγόντων. Μια μόνο φόρτιση μπορεί να υποστηρίξει να κινείτε το πλοίο για μια ολόκληρη εργάσιμη ημέρα στο ιχθυοτροφείο. Όταν το σκάφος πρέπει να διασχίσει μια μεγαλύτερη απόσταση, μια κανονική γεννήτρια ντίζελ μπορεί να ανυψωθεί πάνω στο κατάστρωμα και να συνδεθεί απευθείας με την πρίζα φόρτισης. Και κάπως έτσι, το Astrid Helene μετατρέπεται σε ένα υβριδικό σκάφος μεγάλου βεληνεκούς.
Ο Anders Breines, διευθυντής ηλεκτρολόγος μηχανικός στην Grovfjord Mekaniske Verksted, λέει: «Οι drives / inverters είναι πραγματικά βασικά συστατικά. Ολόκληρη η ηλεκτρική ενέργεια – κάθε κιλοβάτ που χρησιμοποιείται στο σκάφος – περνά μέσα από αυτά. Και δεν μιλάμε μόνο ηλεκτρικό ρεύμα για τους κινητήρες πρόωσης, αλλά για όλο τον ηλεκτρικό εξοπλισμό – μέχρι την καφετιέρα ».
Η Astrid Helene είναι γεμάτη με βαρύ εξοπλισμό, συμπεριλαμβανομένου ενός γερανού 32t και ενός ηλεκτρικού βαρούλκου που φέρει δίχτυα που μπορούν να κρατήσουν 12 τόνους σολομού. Παρόλα αυτά, κινείται σιωπηλά μέσα στο νερό μέχρι και 10 κόμβους. Τρία είδη εξαρτημάτων το προκαλούν αυτό: Ένα μεγάλο πακέτο μπαταριών ιόντων λιθίου 4 κυβικών μέτρων (4m3), δύο ηλεκτρικοί κινητήρες πρόωσης και επτά μονάδες ρύθμισης στροφών, drives/inverters.
DANFOSS DRIVES
Οι ρυθμιστές στροφών, είναι βασικά στοιχεία για τη λειτουργικότητα του σκάφους. Οι μονάδες Seven Vacon® NXP ελέγχουν τη ροή ενέργειας μεταξύ των μπαταριών, των κινητήρων, των φορτιστών και της ισχύος στην καμπίνα. Δύο μπαταρίες από την Corvus Orca παράγουν συνολικά 440kWh, παρέχοντας όλη την ισχύ στο σκάφος. Δύο κινητήρες μόνιμου μαγνήτη 107kW εξασφαλίζουν ότι η πρόωση είναι σιωπηλή και αποδοτική. Τροφοδοτούνται επίσης από ρυθμιστές Vacon® NXP.
Η φόρτιση από την ξηρά ελέγχεται από μετατροπέα δικτύου Vacon® NXP και οι μπαταρίες διαχειρίζονται με μετατροπέα DC / DC Vacon® NXP. Ακόμη και τα υδραυλικά στοιχεία του γερανού ελέγχονται από τη μονάδα Vacon® NXP, ώστε να μπορούν να τροφοδοτούνται από τις μπαταρίες. Το γενικό σύστημα ελέγχου, γνωστό ως Σύστημα Διαχείρισης Ενέργειας (EMS), αναπτύχθηκε από εκπαιδευτικούς και φοιτητές στο Πανεπιστήμιο του Tromsø.