Το Haugesund οδεύει προς τον ηλεκτρισμό και την αυτονομία
θέλει να γίνει πιο πράσινος και πιο έξυπνος με ένα αυτόνομο, ηλεκτρικό επιβατικό πλοίο, το οποίο τροφοδοτείται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Μια πρόσφατη μελέτη δείχνει, ότι το έργο αυτό είναι εφικτό.
Η ιδέα της “έξυπνης πόλης” αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της στρατηγικής του Haugesund. Η πόλη και ο γειτονικός δήμος και το νησί Karmøy μαζί, έχουν περισσότερους από 86.000 κατοίκους. Πολλοί από αυτούς πρέπει να μετακινούνται καθημερινά σε πολυσύχναστους δρόμους. Οι δύο δήμοι χωρίζονται δια θαλάσσης, οι οποίοι θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως εναλλακτική διαδρομή για τις μετακινήσεις τους.
– Μια έξυπνη πόλη σημαίνει επίσης μια πράσινη πόλη. Ένα ηλεκτρικό και αυτόνομο πορθμείο, θα συνδυάσει τις δύο έννοιες σε μια βιώσιμη λύση μεταφοράς, η οποία θα μειώσει τόσο την οδική κυκλοφορία όσο και τις εκπομπές. «Είναι σημαντικό να είμαστε πρωτοπόροι και ο δήμος έχει φιλόδοξους στόχους να γίνει πιο βιώσιμος», λέει ο δήμαρχος του Haugesund, Arne-Christian Christian Mohn.
Ο δήμος απευθύνθηκε στην NCE Maritime CleanTech για υποστήριξη, στην διεξαγωγή μελέτης σκοπιμότητας για την αξιολόγηση της δυνατότητας για ένα ηλεκτρικό αυτόνομο πορθμείο στην πόλη. Το έργο περιλαμβάνει επίσης συνεργαζόμενους εταίρους, την Brødrene Aa και Westcon Power and Automation. Μαζί αναζητούν λύσεις για αυτόνομες επιχειρήσεις και πώς το προσωπικό, η ταχύτητα και το μέγεθος θα επηρεάσουν το επιχειρηματικό μοντέλο.
Το έργο χρηματοδοτείται εν μέρει από τον δήμο και από το αρχικό πρόγραμμα χρηματοδότησης “Innovasjonsrammen” της Innovation Norway.
Μειώνοντας τις εκπομπές και την κυκλοφορία
Ειδικά κατά την ώρες αιχμής, η περιοχή βλέπει μια χειροτέρευση της κυκλοφοριακής κατάστασης. Για να έχουμε μια πόλη όπου θα λειτουργεί καλά στο μέλλον, πρέπει να ληφθούν μέτρα σήμερα. Το σύστημα μεταφορών πρέπει να εξυπηρετεί τους κατοίκους με αποτελεσματικό και βιώσιμο τρόπο.
– «Με δύο νοσοκομεία, ένα πανεπιστήμιο, ένα ναυπηγείο και τη διοίκηση του δήμου που βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, χρειαζόμαστε επειγόντως μια βιώσιμη και εναλλακτική λύση στις μεταφορές. Θέλουμε να μεταφέρουμε τους ανθρώπους πιο γρήγορα από το νησί Karmøy στο Haugesund, ταυτόχρονα με τη μείωση των εκπομπών και την πίεση στο οδικό μας σύστημα», λέει ο Mohn, ο οποίος βλέπει το πλοίο ως συμπλήρωμα στις άλλες μορφές δημόσιων συγκοινωνιών.
– Το πορθμείο θα ανταγωνιστεί τα ιδιωτικά αυτοκίνητα, όχι τα δημόσια λεωφορεία ή με τις μεταφορές αγαθών. Το όραμά μας είναι επίσης ότι οι στάσεις των πορθμείων θα είναι εξοπλισμένες με ηλεκτρικά ποδήλατα, τα οποία θα μπορούν να μεταφέρουν τους επιβάτες στους χώρους εργασίας τους, εξηγεί.
Μια εφικτή λύση
Η Urbanet Analyze, μελέτησε τους δυνητικούς αριθμούς επιβατών για ένα ηλεκτρικό ferry στην περιοχή, για λογαριασμό της NCE Maritime CleanTech και του δήμου του Haugesund. Το συμπέρασμα είναι ότι υπάρχουν αρκετοί επιβάτες για μια διαδρομή μεταξύ του βόρειου Karmøy και του Haugesund, εφόσον η συχνότητα είναι υψηλή. Από το νότο του Karmøy το πλοίο δεν θα είναι οικονομικά εφικτό, επειδή τα λεωφορεία θα κάνουν καλύτερη δουλειά.
– Κατά τον υπολογισμό της κυκλοφορίας, δεν έχουμε συμπεριλάβει τους περίπου 200.000 ετήσιους επιβάτες κρουαζιέρας που θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το πλοίο από το τερματικό σταθμό προς το κέντρο της πόλης. Πιστεύω πραγματικά ότι θα μπορέσουμε να υλοποιήσουμε το ηλεκτρικό ferry, αλλά το κόστος για την κατασκευή του πλοίου είναι μια πρόκληση. Και καθώς θέλουμε να διατηρήσουμε χαμηλές τις τιμές στις δημόσιες συγκοινωνίες στο Haugesund, πρέπει να κρατήσουμε το λειτουργικό κόστος στο ελάχιστο, λέει ο Mohn.
Σκεπτόμενοι την μεγάλη εικόνα
Η αυτονομία είναι ένας τρόπος μείωσης του κόστους, επιτρέποντας στο σκάφος να πλεύσει με λιγότερο ή καθόλου πλήρωμα. Η Νορβηγική Ναυτιλιακή Αρχή συμμετέχει βέβαια στο σχέδιο. Ωστόσο, υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος για την τεχνολογία και τους κανονισμούς πριν από την πλήρη αυτονομία ενός επιβατηγού οχηματαγωγού.
– Πρόσφατα συζήτησα το θέμα με έναν καθηγητή στο τοπικό μας πανεπιστήμιο, ο οποίος είναι ειδικός στην ανθρώπινη πτυχή της τεχνολογίας. Τόνισε ότι πρέπει να έχουμε την αυτοματοποίηση ως βάση και στη συνέχεια να αναπτύξουμε το έργο σε μια πλήρως αυτόνομη διαδρομή από εκεί. Δεν μπορούμε να περιμένουμε πώς ένα σκάφος θα λειτουργεί αυτόματα από την πρώτη μέρα, λέει ο Mohn.
Εθνικός πιλότος
Ο δήμαρχος θέλει το Haugesund, να γίνει εθνικός πιλότος για ένα αστικό, ηλεκτρικό επιβατηγό πλοίο. Θεωρεί ότι τουλάχιστον εννέα πόλεις κατά μήκος της ακτής θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τις πλωτές οδούς τους, για να μεταφέρουν τους ανθρώπους.
– Πρέπει να δούμε την μεγάλη εικόνα περισσότερο, παρά να σκεφτούμε πως πρόκειται για ένα απλό έργο. Πρέπει να το αντιμετωπίσουμε ως ένα εθνικό σχέδιο, να διατηρήσουμε το κόστος χαμηλό και να αναπτύξουμε την πιο βιώσιμη λύση. Αυτό πρέπει να είναι βολικό για τη Νορβηγική Ναυτιλιακή Αρχή, που πρέπει να προετοιμάσει νέους κανονισμούς προκειμένου να επιτρέψει στα σκάφη να λειτουργούν αυτόνομα. Νομίζω ότι η NCE Maritime CleanTech θα μπορούσε να είναι ιδιοκτήτης ενός τέτοιου έργου, λέει.
– Πιστεύω επίσης ότι οι περιφέρειες Sunnhordland και Haugalandet διαθέτουν τις περισσότερες από τις τεχνολογίες που χρειαζόμαστε για την κατασκευή του ferry. Και η ηλεκτρική υποδομή και συντήρηση στην ακτή, θα φροντιστεί από τον τοπικό πάροχο τέτοιων υπηρεσιών, μας λέει ο Arne-Christian Mohn.
Στην Νορβηγία, την 2η χώρα παγκοσμίως σε μήκος ακτογραμμή ήδη εξετάζουν τα πλήρως αυτόνομα ηλεκτρικά ferries.
Μήπως ήρθε η ώρα και στην χώρα μας, με την 9η μεγαλύτερη παγκοσμίως σε μήκος ακτογραμμή και με 227 κατοικήσιμα νησιά, να στρέψουμε το βλέμμα μας προς αυτή την βιώσιμη και οικονομική λύση της ηλεκτροπρόωσης?