Ampere Ferry: Εξοικονόμηση 13 εκατομμυρίων ευρώ σε 10 χρόνια ηλεκτρικής πλοήγησης & καινοτομίας

Το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό πλοίο στον κόσμο, το MF Ampere, γιορτάζει 10 χρόνια πρωτοποριακής επιτυχίας, με δεκατρία (13) εκατομμύρια ευρώ που εξοικονομήθηκαν και η επιχειρησιακή αποδοτικότητα ξεπέρασε κάθε προσδοκία αποδεικνύοντας τη βιωσιμότητα των βιώσιμων θαλάσσιων μεταφορών. Το MF Ampere, το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό πορθμείο στον κόσμο, γιόρτασε την 10η επέτειό του στη Νορβηγία. Ένα αξιοσημείωτο επίτευγμα. Από το 2015, έχει μειώσει το λειτουργικό κόστος ανά διαδρομή κατά 85-90% σε σύγκριση με τα πορθμεία που κινούνται με ορυκτά καύσιμα, αποδεικνύοντας ότι η ηλεκτρική μετάβαση είναι επωφελής όχι μόνο για το περιβάλλον αλλά και για τη ναυτιλιακή οικονομία.
Δεδομένης της επιτυχίας, οι Νορβηγοί εφοπλιστές έχουν λανσάρει άλλα 80 φέριμποτ όλα αυτά τα χρόνια.

Και στην Ελλάδα;

Στην Ελλάδα παραμένουμε τελευταίοι και άφαντοι κι επιτρέπουμε στις εταιρείες διαχείρισης των γραμμών την υιοθέτηση αντιεπιστημονικών πρακτικών όπως την απαγόρευση επιβίβασης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα Ε/Γ-Ο/Γ αν δεν είναι μερικώς φορτισμένα και πιο συγκεκριμένα κάτω από τη μέση . Λες και το ρεύμα θα έκανε το υλικό να είναι λιγότερο επικίνδυνο από ότι πλήρως φορτισμένο. Σα να λέμε ότι ένα αυτοκίνητο μισογεμάτο με βενζίνη, είναι λιγότερο επικίνδυνο να αναφλεγεί από ότι ένα αυτοκίνητο με γεμάτο το ρεζερβουάρ του…

Ακόμη ακόμη κι εκείνο το πολυδιαφημισμένο “Πρώτο Υβριδικό Φέρρυ Αιγίου – Αγίου Νικολάου” έχει παραμείνει στα λόγια, καθιστώντας μας ανίκανους να επιτελέσουμε ένα έργο ορόσημο για την Ελληνική Ναυτιλία και τις τοπικές κοινωνίες, αναρωτώμενοι ακόμα αν θα είναι αποδοτικό και οικονομικά βιώσιμο.
Και τι θα γίνει με τα ηλεκτρικά; Ποιος ξέρει πότε αφού λέμε όχι στα Υβριδικά.
Είμαστε οι τελευταίοι που πουλάμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δεν τα πάμε καλά ούτε εκεί, πόσο μάλλον όσον αφορά τη βιώσιμη ναυσιπλοΐα που η προπαγάνδα των καρτέλ του πετρελαίου καλά κρατεί .

Με το κόστος του Ampere μειωμένο κατά 85-90% ανά διαδρομή, μείωση εξόδων κατά 1,5 εκατομμύριο δολάρια ετησίως

Το Ampere έχει βρει τον δρόμο του στον κόσμο, κερδίζοντας μάλιστα μια καταχώρηση στη Wikipedia : « Το πρώτο ηλεκτρικό φέριμποτ στον κόσμο με μπαταρία, που λειτουργεί μεταξύ Lavik και Oppedal στη Νορβηγία. Ανήκει και λειτουργεί στην Norled και διασχίζει το Sognefjord, το μακρύτερο και βαθύτερο φιόρδ της Νορβηγίας ». Η ενδιαφέρουσα ιστορία του επιβεβαιώνει τη σημασία της κρατικής παρέμβασης. Τέθηκε σε λειτουργία μετά από δημόσιο διαγωνισμό του Νορβηγικού Υπουργείου Μεταφορών. Αυτή η διαίσθηση έχει έκτοτε μετατραπεί σε ένα φιλικό προς το περιβάλλον επιχειρηματικό μοντέλο.

Στο περιβαλλοντικό μέτωπο, εκτιμάται ότι εξοικονομεί ένα εκατομμύριο λίτρα καυσίμου ντίζελ ετησίως, με αποτέλεσμα 570 λιγότερους τόνους διοξειδίου του άνθρακα και 15 τόνους εκπομπών οξειδίων του αζώτου σε σύγκριση με ένα φέριμποτ που κινείται με υδρογονάνθρακες στην ίδια διαδρομή. Όσο το δυνατόν καλύτερα για τους πλοιοκτήτες αλλά και τους κατοίκους.

Το λειτουργικό κόστος ανά διέλευση έχει μειωθεί κατά 85-90% , με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση σχεδόν 13 εκατομμυρίων ευρώ από την έναρξη λειτουργίας του, ή περίπου 1,3 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως . Θετικά λοιπόν αποτελέσματα για την πλοιοκτήτρια εταιρεία Norled .

Δέκα χρόνια απρόσκοπτης πλοήγησης

Στην Ελλάδα το κίνημα των Ναυτιλιακών εταιρειών, των εργαζομένων εις αυτές ως βαστάζοι των αφεντικών τους μελών του καρτέλ του πετρελαίου καθώς και των ανόητων ακόλουθών τους, έχει αναλάβει τεράστια δράση ενάντια στα ηλεκτρικά μέσα, ακόμη ακόμη και για την πυρκαγιά σε ένα αυτοκίνητο – που προκλήθηκε, για την ακρίβεια, από τα ηλεκτρολογικά ενός συμβατικού αυτοκινήτου – και μάλιστα σε ένα πάρκινγκ ( διαβάστε ).


Ωστόσο, το Ampere πλέει εδώ και δέκα χρόνια χωρίς προβλήματα. Λειτουργεί στη διαδρομή Lavik-Oppedal στη Νορβηγία: 3,5 ναυτικά μίλια (6,5 χιλιόμετρα) για διάρκεια περίπου 20 λεπτών. Σε αυτή τη δεκαετία δραστηριότητας, έχει ολοκληρώσει πάνω από 124.000 διασχίσεις , καλύπτοντας απόσταση ισοδύναμη με 17 γύρους του Ισημερινού , τροφοδοτούμενο αποκλειστικά από μπαταρίες. Με λίγα λόγια, η ηλεκτρική κινητικότητα είναι ώριμη όχι μόνο στον αυτοκινητοβιομηχανικό τομέα, αλλά και στις θαλάσσιες συνδέσεις. Μπορεί τα 20 λεπτά να φαίνονται σε κάποιους σύντομες διαδρομές, αλλά με συγκεκριμένα αποτελέσματα: σημαντική οικονομική εξοικονόμηση και θετικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο.

Αυτά τα πλοία πλέουν απευθείας σε κατοικημένες περιοχές και, χάρη στη δραστική μείωση των τοπικών εκπομπών, συμβάλλουν απτά στην ποιότητα του αέρα και στην υγεία των κατοίκων που με βάση τις εκθέσεις της ΕΕ , η υγεία πολιτών σε παραλιακές πόλεις που έχουν λιμένες που λειτουργούν πλοία ορυκτών καυσίμων, έχει επιβαρυνθεί σημαντικά τα τελευταία, με την έξαρση ασθενειών όπως λοιμώξεις του ανώτερου αναπνευστικού ( καρκίνο ) να χτυπάει πλέον κόκκινο. Το πλοίο είναι εξοπλισμένο με δύο ηλεκτροκινητήρες 450 kW και μπαταρίες ιόντων λιθίου 10 τόνων που αναπτύχθηκαν από την Corvus Energy και ενσωματώθηκαν από τη Siemens, συνολικής χωρητικότητας 1.000 kWh . Μπορούν να επαναφορτιστούν σε 10 λεπτά μεταξύ των διαβάσεων χάρη στις μπαταρίες υψηλής χωρητικότητας που διατίθενται σε κάθε λιμάνι.

Η Νορβηγία είναι παγκόσμιος ηγέτης στην πράσινη ναυτιλία, κυρίως λόγω της ηλεκτροδότησης του στόλου των πορθμείων της.

Το κίνημα ξεκίνησε με μια τολμηρή απόφαση της Νορβηγικού Υπουργείου Μεταφορών, η οποία επέβαλε τη χρήση βιώσιμης τεχνολογίας στο σχεδιασμό ενός νέου πορθμείου για τη διαδρομή Lavik-Oppedal μέσω του Sognefjord.
Η Norled, η εταιρεία εκμετάλλευσης πορθμείων, αγκάλιασε την πρόκληση και συνεργάστηκε με το Fjellstrand Shipyard για να δημιουργήσει ένα πρωτοποριακό ηλεκτρικό πλοίο.

Ο Edmund Tolo, Διευθυντής Έρευνας και Ανάπτυξης και Πωλήσεων στην Fjellstrand, δηλώνει: «Όταν η Fjellstrand Shipyard άρχισε να εξετάζει για πρώτη φορά τα ηλεκτρικά φέριμποτ το 2010, γνωρίζαμε ότι ένα πλήρως ηλεκτρικό φέριμποτ θα ήταν δύσκολο σε αυτή τη διαδρομή λόγω της απόστασης και των απαιτήσεων ισχύος.


«Ωστόσο, όταν προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός και η Norled ήθελε να κάνει αυτό το φέριμποτ πλήρως ηλεκτρικό, επανεξετάσαμε την ιδέα και βρήκαμε λύσεις που πιστεύαμε ότι θα μπορούσαν να λειτουργήσουν.

«Αξιοποιώντας υπάρχοντα, αποδεδειγμένα σχέδια πλοίων από προηγούμενα έργα και χρησιμοποιώντας την εμπειρία μας σε ελαφριά και βελτιστοποιημένα ενεργειακά σχέδια, καταφέραμε να δημιουργήσουμε ένα πλοίο που είναι αποδοτικό και πλήρως ευθυγραμμισμένο με το μέλλον των βιώσιμων μεταφορών».

Οικονομική και περιβαλλοντική επιτυχία

Από την ανάπτυξή του, το MF Ampere έχει προσφέρει εξαιρετικά οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη. Με τη μετάβαση στην ηλεκτρική πρόωση, το φέριμποτ έχει μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 5.700 τόνους ετησίως, συμβάλλοντας σημαντικά στις προσπάθειες απαλλαγής της Νορβηγίας από τον άνθρακα.
Επιπλέον, το πλοίο έχει επιτύχει μείωση του λειτουργικού κόστους ανά διέλευση κατά 85% έως 90%, με αποτέλεσμα συνολική εξοικονόμηση σχεδόν 15 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ. Το κόστος λειτουργίας του MF Ampere ανά διέλευση είναι πλέον συγκρίσιμο με μια βάφλα και ένα φλιτζάνι καφέ – μια εντυπωσιακή απόδειξη της αποτελεσματικότητας της τεχνολογίας των ηλεκτρικών πορθμείων.

Η Heidi Wolden, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Norled, προσθέτει: «Η εμπειρία μας με αυτό το πλοίο δείχνει ότι αποδίδει η επένδυση σε λειτουργίες ηλεκτρικών πορθμείων, τόσο για το περιβάλλον όσο και για την κοινωνία, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας στη ναυτιλιακή βιομηχανία και επειδή η ηλεκτρική λειτουργία είναι φθηνότερη από το ντίζελ μακροπρόθεσμα.

«Το Ampere αντιπροσώπευε προηγουμένως το 4% του στόλου μας με μηδενικές εκπομπές, αλλά τώρα έχουμε σχεδόν το 50% του στόλου μας με χαμηλές έως μηδενικές εκπομπές. Στο μέλλον, θα εργαστούμε για να πετύχουμε χαμηλότερες και μηδενικές εκπομπές ρύπων σε περισσότερα πλοία και ο στόχος είναι να φτάσει το 65% των πλοίων μηδενικών εκπομπών έως το 2030.»

Το Ampere δεν είναι το μόνο παράδειγμα θετικού αντίκτυπου στην εταιρική φήμη της Norled, αλλά σηματοδοτεί την έναρξη ενός αξιοσημείωτου ταξιδιού απαλλαγής από τον άνθρακα . Ναι τον άνθρακα με τα μικροσωματίδια που πολλοί κατηγορούν ως επιβλαβή για την υγεία τους μετά από οποιαδήποτε πυρκαγιά σε μια περιοχή .

Περιηγηθήκαμε στην έκθεση βιωσιμότητας και διαβάσαμε ότι το μερίδιο των ηλεκτρικών πορθμείων αυξήθηκε από 2% το 2019 σε 45% το 2024. Παρακάτω είναι ο πίνακας που δημοσίευσε η εταιρεία.

Το φαινόμενο του κυματισμού: ηλεκτροδότηση των παγκόσμιων στόλων πορθμείων

Η επιτυχία του MF Ampere έχει εμπνεύσει την ευρεία υιοθέτηση της τεχνολογίας ηλεκτρικών πορθμείων παγκοσμίως. Περισσότερα από 80-90 πορθμεία στη Νορβηγία έχουν έκτοτε μεταβεί στην ηλεκτρική πρόωση και πολλές άλλες χώρες έχουν ακολουθήσει το παράδειγμά τους.
Ο Fredrik Witte, Διευθύνων Σύμβουλος της Corvus Energy, συνεχίζει: «Από το 2015, το Ampere έχει διασχίσει το Sognefjord περισσότερες από 124.000 φορές και έχει αποδείξει ότι τα ηλεκτρικά πλοία είναι οικονομικά και βιώσιμα. Η αποδεδειγμένη εξοικονόμηση κόστους και εκπομπών άνοιξε το δρόμο για την ηλεκτροδότηση άλλων 80-90 πορθμείων στη Νορβηγία. Έχει επίσης επιταχύνει την ανάπτυξη ελαφρύτερων και πιο ενεργειακά πυκνών συστημάτων μπαταριών.»

«Συγκριτικά, το MF Ampere είχε αρχικά εγκατεστημένες 1 MWh από τις μπαταρίες πρώτης γενιάς μας, ενώ το μεγαλύτερο σύστημά μας μέχρι σήμερα – που τροφοδοτεί το πορθμείο Incat στη Νότια Αμερική – θα έχει σχεδόν 42 MWh από τις ελαφριές μπαταρίες Dolphin μας επί του σκάφους. Αλλά χωρίς το MF Ampere ως πιλοτικό μας έργο, δεν θα ήμασταν εκεί που είμαστε σήμερα στην ηλεκτροκίνηση της ναυτιλίας.»

Το MF Ampere συνεχίζει να εξελίσσεται. Με νέες μπαταρίες εγκατεστημένες για την παράταση της διάρκειας ζωής του, θα παραμείνει σε λειτουργία μέχρι να αναδυθεί το επόμενο κύμα πρωτοποριακής ναυτιλιακής καινοτομίας. Μέχρι το 2026, τέσσερα αυτόνομα ηλεκτρικά φέριμποτ στοχεύουν να αναλάβουν τη διαδρομή, αντιπροσωπεύοντας ένα ακόμη άλμα προς τα εμπρός στις βιώσιμες μεταφορές.

Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία στρέφεται ολοένα και περισσότερο προς λύσεις μηδενικών εκπομπών, το MF Ampere αποτελεί σύμβολο καινοτομίας, βιωσιμότητας και οικονομικής βιωσιμότητας. Η κληρονομιά του συνεχίζει να διαπερνά τον κλάδο, διαμορφώνοντας το μέλλον της πράσινης ναυτιλίας για γενιές.

Τα αυτόνομα αυτοκίνητα είναι καθ’ οδόν, ενώ έρχονται και τα φέριμποτ που κινούνται με υδρογόνο.
καθώς και τα αυτόνομα πορθμεία έως το 2026. Αυτό είναι το επόμενο βήμα στις επιβατικές μεταφορές στη Νορβηγία. Ωστόσο, τα πορθμεία που κινούνται με υδρογόνο βρίσκονται ήδη σε λειτουργία . Η έναρξη λειτουργίας του MF Hydra , σύμφωνα με τον πλοιοκτήτη, επέτρεψε « πέρα από τις σημαντικές τεχνολογικές εξελίξεις , να γίνει σημαντική δουλειά για την ανάπτυξη κανονισμών που επιτρέπουν τη χρήση υδρογόνου ως καυσίμου σε νορβηγικά επιβατηγά πλοία ».

Η Hydra (Ύδρα) Ferry με το υδρογόνο

Το πλοίο έχει μήκος 82,4 μέτρα και μπορεί να φιλοξενήσει έως και 300 επιβάτες και 80 οχήματα. Είναι εξοπλισμένο με δύο κυψέλες καυσίμου 200 kW, δύο γεννήτριες ντίζελ και δύο κινητήρες Shottel. Το υδρογόνο αποθηκεύεται σε μια δεξαμενή 80 κυβικών μέτρων και επιτυγχάνεται μείωση των εκπομπών CO2 κατά 85-90%. Το πλοίο εκτελεί περίπου 40 δρομολόγια καθημερινά που συνδέουν τρία χωριά στα προάστια του Στάβανγκερ . Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα εδώ.