ILIOFOS: Στα χαρτογραφημένα νερά της απανθρακοποίησης χρειάζεσαι τον κατάλληλο σύμβουλο

Η ναυτιλία βρίσκεται μπροστά σε τεκτονικές αλλαγές, όπου καλείται πλέον να λειτουργεί ταυτόχρονα σε ένα όλο και ποιο απρόβλεπτο περιβάλλον, στην εφαρμογή νέων αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανονισμών όπου το πλαίσιο τους δεν το κανονίζει μόνο ο ΙΜΟ, αλλά και στην νεα τεχνολογία και ψηφιοποίηση καθημερινών διαδικασιών.

Οι έλληνες ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής, οι Έλληνες εφοπλιστές μικρών ή μεγάλων σκαφών αλλά και οι εφοπλιστές ανά τον κόσμο έχουν να λάβουν σημαντικές αποφάσεις για τη βιωσιμότητα του στόλου τους. Αποφάσεις που έχουν να κάνουν με την αγορά κι εγκατάσταση νέας τεχνολογίας πρόωσης στα σκάφη και στα πλοία ή γενικότερα, επενδύσεις σε χώρους που δεν γνωρίζουν. Σε αυτά τα αχαρτογράφητα νερά τα οποία έχουν μπροστά τους, είναι πολύ σημαντικό να έχεις τον σωστό σύμβουλο. Κι εμείς εδώ στην ILIOFOS, γνωρίζουμε καλύτερα απο τον καθένα τι σημαίνει ΝΕΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΩΣΗΣ ΣΚΑΦΩΝ & ΠΛΟΙΩΝ.

Αξιοσημείωτο είναι, ότι οι νέοι κανονισμοί δεν είναι τόσο απλοί όπως στο παρελθόν, με τα ESG κριτήρια (Environmental, Social, & Governance Criteria) να κυριαρχούν στον κλάδο (τόσο στις νέες κατασκευές όσο και στη χρηματοδότηση των πλοίων) και να είναι κυρίως αυτά που προκαθορίζουν τη βιοσημότητα ενός σκάφους ή ενός πλοίου κα ικατ’ επέκταση της εταιρείας.

Ειδικότερα, ένα από τα ζητήματα που πρέπει αναγκαστικά πλεον να αναλύονται είναι η εμπορία ρύπων, με τα στελέχη του κλάδου των Νηογνωμόνων να κάνουν λόγο για μεγάλη αύξηση του κόστους στις ναυτιλιακές εταιρείες, στους ναυλωτές και κατ’ επέκταση και στους καταναλωτές. Αναμφισβήτητα όπως σημειώνουν τα παλαιότερα πλοία θα επωμιστούν το μεγαλύτερο βάρος και πιθανόν να οδηγηθούν προς τα διαλυτήρια. Βέβαια όπως συμπλήρωσαν σημαντικό ρόλο θα παίξει το πλήθος των ταξιδιών των πλοίων σε ευρωπαϊκά λιμάνια.

Αυτή τη στιγμή, βρίσκεται σε ισχύ ο κανονισμός της ΕΕ που απαγορεύει σε πλοία τα οποία προσεγγίζουν Ευρωπαικά λιμάνια, να χρησιμοποιούν κατά την παραμονή τους σε αυτά τεχνολογίες λειτουργίας που βασίζονται στα ορυκτά καύσιμα.

Όσον αφορά τις τεχνικές λύσεις που θα πρέπει να βρουν τα πλοία, υπάρχουν πολλές όπως ανάφεραν στελέχη του χωρου των νηογνωμόνων, που δεν είναι όμως όλες για ολα τα πλοία, ενώ θα πρέπει να κριθούν (οι λύσεις) απαραιτήτως τεχνικά, οικονομικά αλλά και περιβαλλοντικά. Απαραίτητα συστατικά για τη ναυτιλιακή βιομηχανία θα είναι η “ευελιξία” και η “συνεργασία”, όπως σημείωσαν χαρακτηριστικά. Ειδικότερα, η ευελιξία προκειμένου τα πλοία στο μικρότερο δυνατό κόστος να χρησιμοποιήσουν την εκάστοτε ενεργειακή λύση που θα είναι διαθέσιμη,αλλά και συνεργασία μεταξύ ολόκληρης της ναυτιλιακής αλυσίδας.

Αναφορικά με τα εναλλακτικά καύσιμα, τονίζουμε ότι δεν υπάρχει κανένα καύσιμο που μπορεί να οδηγήσει στην πλήρη απανθρακοποίηση, εκτός της αιθανόλης, καθώς όλα τα υπόλοιπα καύσιμα με μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όπως είναι το υδρογόνο, η αμμωνία ή η μεθανόλη, έχουν μεν προοπτικές αλλά και ταυτόχρονα προβλήματα. Οι μπαταρίες δε κρίνονται ως μια εξαιρετική λύση συγκρίνοντας το κόστος εγκατάστασης αυτών με το έργο που παραδίδουν σε ένα ηλεκτρικό μοτέρ καθώς και τις αποστάσεις που καλύπτονται απο αυτό το έργο. Εδώ στην ILIOFOS αποκλείουμε στο έπακρο την πυρηνική ενέργεια, η οποία σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αποτελέσει μια μελλοντική λύση. Σκεφθείτε μόνο ένα  ατύχημα έξω απο τον Σαρονικό ή έξω απο κάποιο νησί, την τεράστια οικολογική καταστροφή που θα προκαλούσε.

Γενικότερα όμως πιστεύουμε ότι τα νέα “πράσινα” εναλλακτικά καύσιμα, θα χρειαστούν από τέσσερα μέχρι και οκτώ χρόνια προκειμένου να αποδώσουν καρπούς. Μέχρι τότε, τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά σκάφη που βασίζονται σε μπαταρίες έχουν  παγκοσμίως αναπτυχθεί με διπλάσια πλοία σε κυκλοφορία πλέον σε σχέση με εκείνα που κινούντο πριν από 2 χρόνια και είναι ικανές λύσεις για να μειώσουν σε βαθμό έως και 95% το περιβαλλοντικό αποτύπωμα ενός σκάφους ή πλοίου. Είναι καιρός να παραδεχθούμε πως τα σκάφη και τα πλοία που καίνε μονάχα πετρέλαιο, ανήκουν πλέον στο παρελθόν.

Είναι καιρός, η ναυτιλιακή βιομηχανία να μην λειτουργεί πλέον απομονωμένη αλλά σε συνάρτηση με τις βιομηχανίες της στεριάς και ιδιαίτερα με εκείνες που σήμερα διαθέτουν τις λύσεις για την απανθρακωποίηση της ναυτιλίας.